کپی رایتینگ چیست؟

Sharing is caring!

Copywriter

?کپی رایت چیست؟
کپی رایت(CopyWrite) یا متن تبلیغاتی، به نوشته‌ای گفته می‌شود که هدفش ” متقاعد کردن ” افراد برای استفاده از کالا یا خدمت یا هر محصول دیگری است. کپی رایتینگ با بازاریابی محتوا تفاوت دارد. بازاریابی محتوا برای پرورش سرنخ و جذب افراد در بازه زمانی بلند و کپی رایتینگ برای متقاعد سازی افراد در زمانی کوتاه کاربرد دارد.


?کپی رایتر کیست؟
به کسی که متن‌های تبلیغاتی را می‌نویسد، کپی رایتر می‌گویند. کپی رایتر‌های خیلی حرفه‌ای و سطح بالا( نه هرکسی که فقط می‌نویسد) به نوعی جادوگر هستند. آن‌ها هنر، ادبیات، روانشناسی، جامعه شناسی و … را می‌شناسند و رفتار مصرف کننده را بر اساس اطلاعات و تحقیقاتشان رصد می‌کنند و توانایی این را دارند که خود را به جای مصرف کنندگان مختلف قرار دهند و نقاط شعف و تحریک آنها را شناسایی کنند.

? انواع کپی رایت کدامند؟
هر گونه محتوای تبلیغاتی برای انتشار در هر مدیومی نیازمند کپی رایتینگ است. سناریوی ویدیو‌های تبلیغاتی، نوشتن متن ایمیل‌ها، پیامک‌ها، اپراتور‌های IVR، مقالات و …که هدفشان متقاعد سازی مشتری است، در دسته کپی رایت است.

?کپی رایت خوب از کجا شروع می‌شود؟
یک کپی رایت خوب، محتوای لازم برای مجاب کردن مخاطبین را از همه جهات داراست. شاید در یک پست نتوان اصول تکنیکی کپی رایتینگ را کامل توضیح داد، اما من به شما تمرینی را پیشنهاد می‌کنم که از طریق آن نگاه و تفکر مانند کپی رایتیرهای حرفه‌ای را یاد بگیریم.
✔ تمرین : به هر چیزی که دوست دارید آن را به کسی بفروشید یا معرفی کنید همین الان فکر کنید‌. بیایید فکر کنیم هدف واحد همه ما، یک #کافه است.
حالا کافی است به ارزش‌هایی که یک کافه برای مراجعینش می‌آفریند فکر کنیم.
?️سوال اول :
چرا کسی باید به کافه من بیاید؟
پاسخ این سوال مزیت‌های رقابتی و خال تمایز شما را مشخص می‌کند.
?️سوال دوم :
چه کسانی می‌توانند به کافه من بیایند؟
پاسخ این سوال، علاقه‌مندی‌ها و دلخوشی‌های جامعه هدف شما را مشخص می‌کند
?️سوال سوم :
کسانی که به کافه من‌ میایند چه چیزی به دست می‌آورند و کسانیکه نمیایند چه چیزی را از دست می‌دهند؟
?️پاسخ این سوال، خروجی محتوایی دارد که من نامش را #سمفونی_ترس یا #دلهر‌ه_فقدان گذاشته‌ام. خیلی مهم نیست که مشتریان شما بدانند چه چیزهایی را با آمدن به این کافه به دست خواهند آورد. آن‌ها باید بدانند چه چیزهایی را با نیامدن به کافه شما از دست خواهند داد.

?️هرچه تعداد این سوال و جواب‌ها بیشتر باشد، شما شناخت بهتری به دست خواهید آورد. حالا نوبت ادبیات و هنر نویسندگی است…?

موارد مشابه